Morogoro - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van wim griensven - WaarBenJij.nu Morogoro - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van wim griensven - WaarBenJij.nu

Morogoro

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg wim

31 Januari 2014 | Tanzania, Morogoro

3e verslag

Tja , Morogoro, what can I say.
Op om 5 uur in de ochtend. Vertrek tegen 7.
Alvorens naar Morogoro te vetrekken, reden we naar een andere Lodge named Stanley's. Kate, een roodharige Ierse is daar de manager. Sabine weet alles van koken, en kleding maken. Met Kate kun je babbelen over versleten pignon-as bearings, fuel injectors en het reviseren van de motor van een Land Rover. Goed beschouwd lijkt ze wel een beetje op een goed lopende diesel-engine. En een humor dat ze heeft: fantastisch...
Nu dan, Kate opgepikt en door naar Morogoro, een rit van dik 2 uur. We hadden een shoppinglist bij ons en gingen er van uit dat we alles wel mee zouden krijgen. Normaal gaan ze met de vrachtauto, maar dan moet er naast de gewone boodschappen ook nog eens 1500 liter diesel (voor de generatoren) en 600 liter diesel mee. De 4e man die mee ging was de storekeeper.
Onderweg de ogen weer uitgekeken. Twee keer aangehouden door de politie voor controle. Ze zijn in smetteloos wit gekleed en worden voornamelijk ingezet om overbeladen vrachtautoos te controleren en om snelheidsmetingen te doen.
Morogoro is een provinciestadje met 40.000 inwoners, schat men. Druk centrum, en erg weinig blanken(ik ben er op een hele dag 2 tegengekomen). Je voelt je er veilig, en dat ben je er ook.
Eerst naar het wisselkantoor om dollars om te zetten naar TZ Shilling. 1$ US is ongeveer 2000 TZ Shilling.
We gingen behoorlijk wat inkopen doen en kregen dus een behoorlijk pak geld mee. Op de lokale markt werden de groentes gekocht. Bij verschillende supermaktjes de blikken met champignons (zijn hier niet vers verkrijgbaar) baked beans, rijst, wasmiddelen etc.
Bij de poulier (openbare kippennekkerij) de verse kip, maar ook diepvrieskip. Bij de slager, hebben ze die wel in Afrika? , de beef. Weer ergens anders de eieren. Verder moeste we nog wat schroeven en bouten hebben, een paar kogelkranen etc. Bij de ene zaak hebben ze wel een paar bouten maar niet de bijpassende moeren. Ze sturen je dan wel ergens heen waar ze het wel hebben. Hoop je dan, maar meestal is het niet zo. Na een vijftal zaken bzocht te hebben is nog niet alles compleet. Wanneer je aangeeft dat je vijf zaken bezocht hebt en je noemt op welke, zegt men dat er niet meer zijn. Wanneer je dan door de stad rijdt vind je er nog 4. Haha, this is afrika.
Tussen de middag bij een pakistaans/indish restaurant gegeten. Er zijn best wel veel hinoestanie in TZ, meestal in de handel. Een of andere onduidelijke vis, garnalen in currysauce en naanbrood. Mmmm... Lekker, lekker, maar o zo scherp!
's middags verder boodschappen doen, de halve stad rondgetourd voor een krat ColaLight En weer een andere markt voor wat kruiden en aard appels.
Ook nog een apotheek bezocht. In Nederland zou je spontaan beter worden als je zo'n apotheek binnnenstapt.
De mannen lopen hier vaak geslachtziektes op
Ze noemen Sabine: Mama. Ze komen dan bij haar om te vragen of ze naar de dokter mogen. Ze moeten echter eerst zeggen waarom. Sabine controleert dat ook. Nu komen ze met de vraag: Mama, I've got a prblem with my Willy, can I go to the Doctor? Haha.
Anyway. Dan weer de halve stad door om alles op te halen. Inmiddels hebben ze alle spullen in stevige kartonnendozen verpakt. De diepvrieskip in een grote koelbox, nog een paar gasflessen en terug naar huis. We krijgen net alles mee. Het roofrack van de landrover is een meter hoog volgestapeld met vanalles en nog wat.
Terug rijd ik het laatste stuk. Sabine zit naast me. Raam open en elleboog buiten boord. Op een gegeven moment valt er iets roods op haar arm. Ze proeft met een vinger en zegt: ik geloof dat er op het dak een fles tamatocethup kapot is gegaan. We stoppen en zien dat Er uit een doos bloed sijpelt. Van een stuk varken of zo, dat we gekocht hebben
Nu dan thuis aangekomen om 7 uur 's avonds, snel gedouched, gegeten met een paar flessen bier, een sigaartje en nog een fles bier, en om 9 uur het bed in. Kapot moe!

De volgende keer meer over mijn bezigheden als smid, leraar engels en informatica en over wat voor leuke en mooie mensen de zwarte bevolking is..

Wim

Africa, I love it!!!!

• 02 Februari 2014 - 21:49

Marjan Bollen:

Wim, volgens mij heb jij je draai daar al helemaal gevonden. Daar kun je jouw enorme drive wel kwijt. Even heel wat anders dan je gewend bent in kamer 120.
    Zie uit naar je volgende bericht. Groetjes, Marjan

• 05 Februari 2014 - 14:17

Anneke:

Hoi Wim,
    Leuk hoor om te lezen, zeg je komt toch wel terug hé!
    Geniet nog lekker.
    Groetjes.